هشجین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی

هشجین نیوز

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اقتصادی
  • کد خبر: 51
  • بازدید: 46
  • 1403/07/15 - 14:18:23

بخشداران شهرستان خلخال مطرح کردند؛

توسعه زنجیره غذایی عامل جهش اقتصادی روستاها

توسعه زنجیره غذایی عامل جهش اقتصادی روستاها

اهمیت روستاها در توسعه اقتصادی کشور تا آنجایی است که یک روز به‌عنوان روز روستا در تقویم ثبت شده است و با توجه به این امر بخشداران شهرستان خلخال بر توسعه عوامل جهش در اقتصاد روستاها تأکید دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «هشجین نیوز»، عمران و آبادانی روستاها از زمان فرمان معمار کبیر انقلاب اسلامی بر توسعه روستاها تا به الان در جریان بوده و روستاها به‌عنوان ظرفیتی بالقوه در تأمین زنجیره غذایی، فرهنگی و تاریخی دارای اهمیت بوده و هستند.
اهمیت روستاها در توسعه اقتصادی کشور تا آنجایی است که یک روز به‌عنوان روز روستا در تقویم کشور ثبت شده است و با توجه به این امر بخشداران شهرستان خلخال بر توسعه عوامل جهش در اقتصاد روستاها تأکید دارند.

خوجین، علی‌آباد و طولاش آبادترین روستاها در خلخال

 سید حمدالله نقیب، بخشدار بخش مرکزی شهرستان خلخال، به اهمیت آبادانی و احیای روستاها اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت بودجه تخصیص‌یافته به مدیریت روستایی، لزوم بهره‌مندی از فرصت‌های متعدد در میان روستاها با توجه به شرایط محیطی و انسانی و مزیت‌های موجود آن، توانمندسازی روستاها به‌ویژه مدیریت روستایی ایجادکننده فرصت‌های اقتصادی در این نواحی است.

وی در ادامه به آبادانی سه روستای خوجین، علی‌آباد، طولاش و اقدامات صورت‌گرفته در این سه روستا پرداخت و گفت: اقدامات صورت‌گرفته در این سه روستا شامل: افزایش چشمگیر میزان آسفالت معابر روستایی، بهسازی، اجرای طرح هادی، جاده‌های ارتباطی و نصب دستگاه‌های BTS آنتن‌دهی از جمله اقدامات صورت‌گرفته در سه روستا بوده است.

بخشدار مرکزی شهرستان خلخال از اختصاص ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار در طول سال گذشته خبر داد و افزود: این حجم از اعتبار مربوط به بخش مرکزی بوده و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اقدامات صورت‌گرفته را در حوزه زیرساخت‌های روستاهای بخش مرکزی انجام شده است.

آب شرب؛ مهم‌ترین مشکل روستاهای بخش مرکزی خلخال

 وی در ادامه به تعداد روستاهای شهرستان خلخال اشاره کرد و افزود: شهرستان خلخال دارای ۱۴۲ روستا بوده که سهم بخش مرکزی به‌عنوان صاحب بیشترین تعداد روستا ۶۲ روستا است.

  نقیب مهم‌ترین مشکلات روستاهای بخش مرکزی در شهرستان خلخال را وضعیت آب شرب روستاها نام برد و افزود: با توجه به پیچیدگی توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن شهرستان خلخال، وجود اختلاف ارتفاع و عدم وجود منابع دسترسی به ذخایر آب جز اصلی‌ترین دلیل مشکلات روستاهای بخش مرکزی است.

وی افزود: پیچیدگی‌های اجرای طرح هادی، جاده بین مزارع، فاضلاب و پسماند روستاها، راه‌های ارتباطی و مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت از دیگر مشکلات موجود در روستاها است.

بخشدار مرکزی احیای مشاغل مردم‌محور در روستاهای بخش مرکزی را امری بسیار مهم در توسعه اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی دانست و گفت: امروزه توسعه کسب و کارهای خُرد و کوچک روستایی مهم‌ترین راهکار توسعه اقتصادی روستایی در کشورها به شمار می‌رود.

 وی افزود: از ملزومات اساسی برای ایجاد هر کسب‌وکار به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک در مناطق روستایی نقدینگی، تأمین مالی، حمایت از تولیدات روستایی و احیای بازار فروش محصولات روستایی بوده که براین‌اساس اعطا وام و تسهیلات خرد و کم‌بهره نقش مؤثری در توسعه اشتغال و کارآفرینی در مناطق محروم و کم‌برخوردار و نواحی روستایی است.


آب شرب و جاده بین‌ مزارع مهم‌ترین مطالبات روستائیان بخش شاهرود خلخال

 مسبب پارساپور، بخشدار بخش شاهرود شهرستان خلخال، روستاهای دِرَو و گیلوان را از جمله آبادترین روستاهای بخش شاهرود شهرستان خلخال نام برد و گفت: اجرای سنگ‌فرش، لوله‌کشی آب، گازرسانی، احداث دکل‌های BTS و اینترنت پر سرعت، احداث هتل بوم‌گردی توسط بخش خصوصی از جمله اقدامات صورت‌گرفته در این بخش است.

 وی سهم بخش شاهرود خلخال از تعداد روستاها را ۳۲ روستا نام برد و گفت: مردم شریف روستاهای بخش شاهرود به طور عام مشغول به کار کشاورزی، پرورش زنبورعسل و باغداری مشغول بوده و از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

 بخشدار بخش شاهرود خلخال مشکل تأمین آب شرب را همانند دیگر روستاهای شهرستان خلخال از جمله مهم‌ترین معضلات نام برد و افزود: وجود منابع محدود دسترسی به ذخایر آب و همچنین وجود اختلاف ارتفاع بسیار زیاد جهت انتقال و شبکه‌سازی توزیع آب شرب از جمله مهم‌ترین مشکلات این بخش است.

 وی به دیگر مشکلات روستائیان این بخش پرداخت و گفت: فرسودگی بافت روستا با توجه به قدمت بالای ساختمان‌ها و مشکلاتی که در اجرای طرح هادی وجود دارد مردم این منطقه را با مشکلاتی همراه کرده است؛ همچنین جاده‌های بین مزارعی از جمله مهم‌ترین مطالبات مردم روستاها جهت بهره‌برداری از محصولات باغی بوده که در چندین دهه گذشته روستائیان را با مشکلاتی همراه کرده است.

توسعه زنجیره غذایی و اهدای تسهیلات عامل مهم جهش در اقتصاد روستاها

 پارساپور توسعه زنجیره غذایی و اهدای تسهیلات کم سود به روستائیان را عامل مهم و مثبت در ایجاد جهش اقتصادی روستائیان بخش شاهرود دانست و گفت: احیای طرح سرشاخه کاری درختان گردو، حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی مانند بسته‌بندی عسل و گردو و نگاه ویژه به صنعت گردشگری در بخش شاهرود را می‌توان عاملی مهم در توسعه اقتصادی بالاخص مهاجرت معکوس به روستاها نام برد.

 خبر از: سید عباس جوادپور

انتهای خبر/ ی

اشتراک‌گذاری

  • توسعه زنجیره غذایی عامل جهش اقتصادی روستاها

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سیزده منهای هشت