هشجین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی

هشجین نیوز

سه‌شنبه 1 آبان 1403

بخشدار خورش رستم:

ظرفیت‌های گردشگری بخش خورش‌رستم تقویت می‌شود

ظرفیت‌های گردشگری بخش خورش‌رستم تقویت می‌شود

بخشدار خورش رستم گفت: جشنواره انار نمهیل و مراسمات آئینی سفید آب در بقعه متبرکه سید احمد معراجی ثبت ملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «هشجین نیوز»، بخشدار خورش رستم پیش از ظهر امروز در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل و در راستای تقویت ظرفیت های گردشگری بخش خورش رستم و هشجین و هم چنین برگزاری نخستین جشنواره انار نمهیل گفتگو کرد.

مهدی ارجمند افزود: تپه دیزلین مربوط به هزاره ۱- دوره ساسانیان - دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در هشجین، جنوب شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۸۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است‌.

 وی با انتقاد به کندی روند مرمت و بازسازی تپه باستانی دیزلین هشجین، گفت: مرمت و بازسازی تپه تاریخی دیزلین متوقف شده و از انتقاد شدید افکار عمومی برخودار است که بایستی پیمانکار جدید برای انجام این کار معرفی گردد.

بخشدار خورش رستم با انتقاد به از بین رفتن تاریخ منطقه و بی توجی مسئولان به میراث گرانبهای فرهنگی منطقه ، گفت: آرامستان های روستای شمس آباد و دایو کندی بیش از ۱۳۰۰ سال قدمت دارند و در باب نگهداری و صیانت و ثبت ملی این آثار هشجین کوتاهی های بسیاری انجام شده است. 

وی اظهار داشت: با توجه به موقعیت خاص منطقه و جاذبه های طبیعی و خدادادی بسیار،  ۸۰ درصد از جنگلهای کل استان اردبیل در بخش خورش رستم و جنگل های روستاهای نوده، آق سو و چنارلیق و برخی در دیگر روستاهای بخش شده است که درختان اُرس"آردوج" از گونه های نادر پوشش گیاهی می باشد. 

بخشدار خورش رستم با اشاره به برگزاری مراسمات مذهبی در جوار آرامگاه سید احمد معراجی در روستای سفید آب، گفت: روستای سفید آب دارای ظرفیت بالا گردشگری مذهبی است و تلاش خواهیم کرد آیین سنتی عزاداری روز تاسوعا در این روستا که از سراسر ایران زائرین به این منطقه سفر می کنند در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شود.
 
وی در پایان گفت: برنامه های بسیار خوبی در سطح ملّی برای برگزاری جشنواره انار نمهیل پیش بینی شده است و امیدواریم به زودی این جشنواره ثبت ملی شود.

انتهای خبر/ ی
ظرفیت‌های گردشگری بخش خورش‌رستم تقویت می‌شود

اشتراک‌گذاری

  • ظرفیت‌های گردشگری بخش خورش‌رستم تقویت می‌شود

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
یازده منهای ده